Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Про справу не говори з тим, з ким можна, а з ким треба

Богдан Хмельницький

?

1968 р. По Україні

Г. Н. Логвин

Каплиця Боїмів розташована з протилежного боку. За архітектурою і особливо різьбою вона є винятковим явищем у всій Східній Європі: немає іншої такої споруди, що була б суцільно вкрита барельєфами як зовні, так і всередині. Об’ємно-просторова композиція будівлі має спільні риси з українською архітектурою. Це виявляється і в постановці бані – восьмерик на четверику, і у формі покрівлі в місці переходу від четверика до восьмерика (подібно до того, як це бачимо в українських дерев’яних храмах), а особливо в різьбі головного фасаду, що є нічим іншим, як повторенням композиції українських іконостасів (правда, з деякими відмінами, викликаними об’ємно-просторовою структурою і членуванням фасаду). Образи скульптури каплиці, характер облич відзначаються конкретністю і народністю.

Багатьох дослідників вражала невідповідність скульптурного «килима» фасаду тектоніці каплиці. Спочатку вона мала чітке членування фасадів тільки плоскими пілястрами; ніякої скульптури, можливо, і не було, крім порталу. Але невдовзі, в 1621 р., з невідомих причин каплиця зазнала реставрації (згадку про це нам вдалося прочитати на овальних картушах обелісків). Ось чому скульптурна композиція має вигляд «приліпленої». Що скульптурна декорація була виконана пізніше, видно в тому місці, де для обелісків зрубано волюти спарених пілястр. Але, мабуть, це утвори тієї ж артілі майстрів, яка оздобила інтер’єр, крім алебастрових скульптур, що створені іншими руками. Зв’язок з мистецтвом українських іконостасів виступає тут дуже яскраво не тільки в композиції, але і в стилі різьби, сильної й енергійної, особливо в типажі, цілком українському за іконографією. Форми лаконічні й монументальні, пластично добре виявлені й злегка присадкуватих пропорцій.

Джерело: Логвин Г.Н. По Україні. – К.: Мистецтво, 1968 р., с. 231.