Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Про справу не говори з тим, з ким можна, а з ким треба

Богдан Хмельницький

?

Антоній і Феодосій Печерські

Інв. № 1-2295

147x93x2 см.

Реставратор – Мирослава Якимович.

Реставровано у 1998-2000 pp.

Основа з аркоподібним завершенням складається з трьох липових дощок, які скріплені між собою двома врізними фігурними односторонніми шпугами. Дошки зі звороту оброблені столярним інструментом вздовж волокон деревини. На стиках дощок основи та на сучках наклеєна паволока з лляних волокон. Левкас клеєкрейдяний, товстий, щільний, білого кольору. Фарбовий шар – олійний і темперний живопис, позолочення, орнаментальне різьблене тло по левкасу.

Стан до реставрації

Неглибока тріщина основи на центральній дошці, невеликі сколи деревини. Незначні розтріскування й втрати левкасу на живописі й золоченні. Здуття й осипання фарбового шару в місцях втрат левкасу. Подекуди зсідання фарбового шару й лакової плівки. Пізніші непрофесійні перемалювання авторського живопису та реставраційні тонування у місцях втрат. Значне потемніння лакової плівки та поверхневі забруднення.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Укріплено відставання фарбового шару й левкасу. Потоншено та вирівняно потемнілу лакову плівку та усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та позолоти. Авторський живопис розкрито від попередніх реставраційних тонувань та перемалювань. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Ікону покрито захисним шаром лаку.

Опис

Святі Антоній та Феодосій Печерські зображені у повний зріст, займаючи майже увесь композиційний простір. Вони звернені в тричвертному повороті до центру. Угорі в хмарах – Богородиця з Христом-Дитям. Святий Антоній зображений ліворуч, його погляд звернений догори. У правій руці тримає розгорнений сувій з текстом. Темний лик святого видовжений із запалими щоками, невеликими, глибоко посадженими очима, широкі брови зведені на переніссі. Ніс довгий, прямий. Вуста маленькі, прикриті довгою сивою бородою і вусами. Одягнений Антоній у чернечий одяг темно-коричневого кольору – довгу рясу і мантію, аналав з орнаментом, на голові кукіль з червоним хрестом. Навколо голови – гладкий німб, над яким видовжене табло з написом червоними літерами: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] АНТОНІЙ ПЄЧЄРСКІ(Й).

Праворуч зображений святий Феодосій – середніх літ чоловік. Його права рука покладена на груди, у лівій, опущеній, тримає розгорнений сувій з текстом. Видовжений темний лик із запалими щоками, невеликими округлими очима, довгим, прямим носом. Маленькі вуста прикриті довгою темною бородою і вусами. На непокритій голові – довге волосся з розділом по середині. Одягнений Феодосій у темно-коричневу мантію і рясу, а поверх – аналав з хрестами. Навколо голови – гладкий німб, над яким табло з написом: ПР[Є]П[О](Д)[ОБНИЙ] ФЄОДОСІЙ ПЄЧЄРСКІЙ.

Частину композиції займає оливково-зелений позем. Внизу поміж фігурами святих – величний собор з п’ятьма золоченими банями, що, очевидно, символізує Успенський собор Києво-Печерської лаври. Біля головної брами зображено кілька фігур калік, які йдуть до церкви. У верхній центральній частині ікони в cipo – синіх хмарах – фронтальне поясне зображення богородиці з Христом (тип “Знамення”). Вона вдягнена у синю туніку та вишнево-коричневий мафорій. Навколо голови гладкий німб. Христос правицею благословляє, а у лівій руці тримає сферу синього кольору, яка завершується маленьким червоним хрестом. Одягнений він у білий хітон. Тло ікони золочене, орнаментоване багатим рослинним орнаментом, різьбленим по левкасі. (Тексти на згортках Св. Антонія і Феодосія див. у схемі-додатку на с. 386.)

Література

Пещанський Володимир. Богородчанський іконостас // Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква. 1926. – С. 15.

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 25. Іл. 7. табл. V.

Батіг Микола. Йов Кондзелевич і Богородчанський іконостас. – Львів, 1957. – С. 8,9.

Возницький Б. Іов Кондзелевич // Історія українського мистецтва (ротапринтне видання). – Київ, 1964. – Т. 3. – С. 201.

Уманцев Ф. Живопис // Нариси з історії українського мистецтва. – Київ, 1966. Під редакцією Заболотного В. – С. 92.

Сидор О. Ф. Міські краєвиди й інтер’єри у творах Йова Кондзелевича в контексті архітектури Ренесансу // Українське мистецтво у міжнародних зв’язках. – Київ: Наукова думка, 1983. – С. 72.

Овсійчук В. А. Майстри українського барокко: Жовківський художній осередок. – Київ: Наукова думка, 1991. – С. 285,308. Іл. С. 304.

Откович З. Йов Кондзелевич – майстер психологічного образу // Галицька брама. – Львів, 1998. – № 6(24). – С. 3.

Сидор Олег. “Смиренний Іов Кондзелевич…” // Галицька брама. – 1998. – № 6 (24). – С. 8.

Климчук Галина. Історична доля іконостасу Воздвиженського храму Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 14.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 16, 17.

Канарська О. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705). Каталог // Іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського уставу. Випуск 5. – Львів, 2000. – С. 26. Іл. С. 52.

Степовик Дмитро. Історія української ікони X -XX століть. – Київ: Либідь, 1996. – С. 81.

Мисюга Богдан, Откович Мирослав. Богородчанський іконостас: реставрація, пошуки, знахідки // Київська церква. – 2000. – № 5(11). – С. Іл. 6 ст. кольорової розгортки.

Друль М. Техніко-технологічні дослідження іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, Бюлетень. – 2000. – 1(1). – С. 22.

Садова О. Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, Бюлетень. – 2000. – 1(1). – С. 31.

Козак Олена. Застосування біохімічних методів в реставрації // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2001. – 2(3). – С. 11.

Сидор Олег. Манявсько-Богородчанський іконостас Йова Кондзелевича: маловідомі аспекти іконографії // Сакральне мистецтво Волині. Матеріали IX міжнародної наукової конференції, м. Луцьк, 31 жовтня – 1 листопада 2002 р. – Луцьк, 2002 – С. З, 7.

Скоп Лев. Ікона “Погребеніє Святого Антонія” з іконостасу Скиту Манявського Ієромонаха Йова Кондзелевича // Сакральне мистецтво Волині. Матеріали IX міжнародної наукової конференції, м. Луцьк, 31 жовтня – 1 листопада 2002 р. – Луцьк, 2002 – С. 11. Іл. С. 12.

Якимович Мирослава. Ікона Йова Кондзелевича “Святі Антоній і Феодосій” з Хресто-Воздвиженської церкви монастиря Скиту Манявського // Сакральне мистецтво Волині.. Матеріали IX міжнародної наукової конференції, м. Луцьк, 31 жовтня – 1 листопада 2002 р. – Луцьк, 2002. – С. 13, 15 – 16. Lv. Ст. 14.

Уманцев Ф. С. Мистецтво давньої України. – Київ: Либідь, 2002. – С. 236.

Якимович Мирослава. Конструкція предели з іконою “Упокоения Преподобного Антонія Печерського” з Богородчанського (Манявського) іконостасу у світлі реставраційного дослідження // Волинська ікона: дослідження та реставрація. Матеріали XI міжнародної конференції, м. Луцьк, 3 – 4 листопада 2004 року.

Лильо-Откович З. Святі Антоній та Феодосій Печерські в українському образотворчому мистецтві // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. Випуск 2: християнські культи в Україні. – С. 24, 25. Іл. С. 24.

Виставки

“Безцінні скарби України. Ікони Богородчанського іконостасу”. Національний музей у Львові. 1995 рік.

Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705). Національний музей у Львові. 2000 рік.