Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Празниковий ряд

Конструкція

Ліва частина – 374x98x17 см. Права частина – 376x97x17 см. Реставратор – Євген Манько.

Реставровано у 1998-2000 pp.

Конструкція складається з двох частин, розміщених обабіч ікони “Тайна вечеря”, на яких розміщено по шість ікон празникового чину. Основа конструкції частин складається з кількох дощок хвойної породи, склеєних та скріплених дерев’яними тиблями, які оброблені вздовж волокон деревини столярним інструментом. Ікони частин зображені на одній, видовженій по горизонталі площині, яка ділиться, в свою чергу, на два фрагменти: суцільний, у якому напівколонки кріпляться до основи між іконами та інший, з прорізаними вертикальними наскрізними отворами (11x60 см) для них.

Ліворуч розміщені наступні ікони: “Різдво Богородиці”, “Введення до храму”, “Благовіщення”, “Різдво Христове”, “Богоявления Господнє”, “Стрітення”; праворуч: “В’їзд до Єрусалима”, “Вознесіння”, “Сходження до пекла”, “Зішестя Святого Духа”, “Преображення”, “Успіння Богородиці”. З лицевого боку кожна ікона обрамлена профільованою рамою, яка кріпиться до основи дерев’яними тиблями. Ікони та колонки об’єднує складна конструкція, зверху якої прикріплений виступаючий карниз. Над кожною напівколонкою на cipo-синьому тлі конструкції – по одній накладній золоченій різьбленій квітці. Над іконами на тлі конструкції написи білими літерами з назвами празників.

Кожна з ікон зображена на основі з суцільної дошки хвойної породи. Основа зі зворотного боку оброблена столярним інструментом вздовж волокон деревини. Левкас – білого кольору, клеєкрейдяний, щільний, тонкий. Фарбовий шар – олійний і темперний живопис, позолочення, попосріблення.

Стан до реставрації

Відставання та лущення левкасу від основи. По всій поверхні живопису дрібний та середньосітчастий кракелюр. Подекуди – здуття левкасу і фарбового шару. Загальне потемніння лакової плівки на живописі й обрамленні. Нефахові тонування при попередніх реставраційних роботах. На шести іконах лівої частини вздовж волокон деревини тріщини – угорі та внизу, шириною 3-5 мм. На іконах у правій частині: “В’їзд до Єрусалима”, “Сходження до пекла” та “Вознесіння” також тріщина основи вздовж волокон деревини, яка заклеєна конопляними волокнами. На обрамленні поганий зв’язок левкасу з основою, особливо, у нижній частині. По всій поверхні основи незначні сліди пошкоджень жуком-деревогризом.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків конструкцій. Закріплено левкас та фарбовий шар. Авторський живопис розкрито від пізніших нефахових тонувань. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.