Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ненавистю і безоглядною боротьбою прийматимеш ворогів твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

Закладення наріжного каменя під катедру

1896 р., Й.Мегоффер

Презбітерій Катедрального костелу (шосте вікно ліворуч) Свинцеве обрамлення, моліроване скло, протрави, шварцлота Понизу напис: Sumptibus Excellentissimi lilustrissimi Reverendissimi Domini Sewerini de Dąbrowa Morawski Archiepiskopi Metropolitae Leopolitusis Anno D. 1896

На вітражному полотні зображене закладення каменя під катедру королем Казимиром Великим. Угорі видніє шпиль костелу, прикритий риштуванням і прикрашений хоругвами. В небесній блакиті – лелеки. Нижче, оточені готичними архітектурними оздобами, представлені постаті короля Казимира, який надає документ про закладання катедри, та архієпископа, котрий освячує модель майбутньої святині. У нижній частині закомпонована звивиста галерея, по якій сходинками вгору спішать до храму міщани у вбраннях XVIII століття.

Далі зображення розділяються на дві частини: зліва – ангел над розкритими книжками, як уособлення науки і вміння, справа – ангел з мечами, як уособлення справедливості. Нижче – постать архітектора, який зосереджено креслить план майбутньої катедри, а поруч, ймовірно, автопортрет творця вітража, який придивляється до роботи архітектора. Завершують вітраж герби: герб Львова та герб архієпископа Северина Домброва Моравського. Кольорова гама злагоджена – від синіх та ультрамаринових переливів неба, відмежованого охристо-червоним риштуванням, владної фігури Казимира Великого з короною на голові в багатому буро-зеленому вбранні та королівському пурпуровому плащі до пістрявого людського натовпу.

Виразністю, звучністю образів цей твір перегукується з відомими вітражними полотнами Й.Мегоффера, зокрема з кольоровими заскленнями колегії Святого Миколая у Фрибурзі.

Джерело: Грималюк Р. Вітражі Львова кінця XIX – початку XX століття. – Льв.: 2004 р., с. 176.