Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Апостоли Филип та Варфоломій

Інв. № 1-2323.

91,5x117,5x2,5 см (з обрамленням 124x110,5x16 см).

Реставратори – Олександра Депко, Анастасія Козак.

Реставрована у 2000; 2001 р.

Основа складається з трьох дощок хвойної породи, що скріплені однією врізною шпугою. Зворот оброблений столярним інструментом вздовж волокон деревини. Угорі – два металевих кільця. Ікону обрамлює глибока накладна скісна рама з півкруглим завершенням, декорована різьбленим орнаментом. Угорі по кутах – накладна золочена різьба. Левкас білого кольору, клеєкрейдяний, позолочення, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис, посріблення, позолочення. Тло ікони різьблене по левкасу та золочене.

Стан до реставрації

Значні поверхневі забруднення основи. Нижня частина ікони обрізана. Тріщина основи. Частково втрачена деталь накладної різьбленої рами угорі, праворуч. Незначні втрати левкасу та позолочення на виступаючих частинах різьби, де він крихкий, розшаровується та відлущується. Значні втрати левкасу на лику Варфоломія. Кракелюр крупносітчастий. Авторський живопис перемальований олійними фарбами. Потемніння й потертя старої лакової плівки. Значні поверхневі забруднення.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Непрофесійні металеві кріплення різьби усунуто й замінено дерев’яними тиблями. Укріплено левкас, посріблення та позолоту на різьбі та рамі. Укріплено левкас та фарбовий шар на живописі. Знято стійкі поверхневі забруднення з обох боків. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку на живописі, різьбі та рамі. Усунуто пізніші перемелювання з авторського живопису. У місцях втрат левкасу на лику Варфоломія підведено реставраційний левкас. Затоновано місця підведень реставраційного левкасу, втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.

Опис

Зображені у повен зріст святі, розвернені у тричвертному повороті ліворуч. Лик Варфоломія зі зморшками на чолі та біля очей. Погляд Филипа спрямований у бік, Варфоломія – до глядача. Филип – безбородий, з довгим каштановим волоссям. Варфоломій має коротке, кучеряве волосся, борода та вуса – невеликі, рідкі. Навколо їхніх голів – гладкі золочені німби, окреслений двома ритованими лініями. Апостол Филип зображений ліворуч. У лівій руці тримає згорнений білий сувій. Одягнений у довгу темно-синю туніку з маленьким вохристим комірцем та червоний гіматій з зеленим відворотом. Праворуч – Варфоломій, права рука якого зігнута у лікті, у лівій – згорнений білий сувій. На ньому – жовто-оранжева, защеплена під шиєю, туніка, світло-голубий гіматій та сандалі з шнурками. Композицію вирішено на вохристо-зеленому поземі з рослинністю й голубими горами та золоченому різьбленому рослинним орнаментом по левкасу.

Література

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 25. табл. XVI.

Канарська Ольга. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Ма” нявського (1698-1705) // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 26. Іл. С. 43.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: Іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 20.

Виставки

Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705). Національний музей у Львові. 2000 рік.