Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Не дозволиш нікому плямити слави, ні честі твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

Вітражі сходової клітки

Вітражі сходової клітки

Вул. Князя Романа, 34

1910-1912 pp., архіт. С.Улейський

Класичні вітражі, репрезентативні

Свинцеве обрамлення, моліроване скло. 54: 86 см, фрагмент

Віконні отвори на чотирьох поверхах сходової клітки кам’яниці оздоблені вітражами прямокутної форми, видовженими по вертикалі. На вітражних полотнах відтворені пейзажі, які, судячи з підбору і зіставлень кольорових скелець, відображали пори року. На всіх поверхах вітражні полотна частково знищені, збереглася переважно одна третина (рідко – половина) кожного окремо взятого вітража. На вітражі першого поверху зображені трав’янисто-зелені крони тополь і темно-зелені ялини на тлі неба, зібраного зі шматків блідо-смарагадового, блідо-жовтого, блідо-фіолетового, біло-сірого скла (весна). На вітражі другого поверху – червоно-коричневі стовбури дерев, пишні крона яких переливаються різними відтінками зелені. Небо вирішене в насичених синьо-зелених, жовтих, блідо-смарагдових барвах (літо). На наступному вітражі – безлисті червоно-коричневі стовбури дерев на тлі блідих біло-жовто-голубо-фіолетових хмар (зима). На останньому вітражі – червоно-коричневі стовбури дерев, крон яких торкнулися барви осені – жовто-зелені, коричнево-зелені, смарагдові, зелено-пурпурові, трав’янисто-зелені. Небо осіннє, неспокійне, хмари зображені в діагональному руслі, голубо-зелені, голубі, рожево-фіолетові, сіро-голубі.

Примітка. Пейзажні мотиви стали основою композиції вітражних полотен, що оздоблюють вікна сходових кліток кам’яниць на вул. О.Герцена, 6; вул. С.Бандери, 3; вул. О.Фредра, 27 (втрачені). Для виконання вітража, зокрема крон дерев, використане скло з наявністю декоративних ефектів – нерівномірності змішування барвників різного кольору.

Література. Державний архів Львівської області, ф. 2, оп. 1, спр. 1013, арк. 9-11, 29, 38, 46;

Державний архів Львівської області, ф. 2, оп. 1, спр. 1014, арк. 20, 46.

Джерело: Грималюк Р. Вітражі Львова кінця XIX – початку XX століття. – Льв.: 2004 р., с. 199.

Поява класицистичних геометризованих мотивів у формально-композиційній структурі вітражних полотен характеризує новий зрілий етап (1904-1909 pp.) розвитку модерну у Львові, в рамках якого не припиняє існувати й традиційний сецесійний вітраж з романтичними зображеннями природи краю. Зразками таких вітражних композицій є кольорові засклення вікон будинку № 34 на вул. Князя Романа (1911 – 1912 рр., арх. Станіслав Улейський) [Державний архів Львівської області, ф.2, оп.1, спр. 1013, арк.9-11, 29, 38, 46; ф.2, оп.1, спр. 1014, арк.46].

Кольорові вікна сходової клітки будинку на вул. Князя Романа значною мірою знищені. Фрагменти, що збереглися, дають можливість стверджувати, що темою ансамблю вітражів були пори року. Пейзажні мотиви літа, осені, зими і весни представлені у вигляді плоскої панорами, чим схожі на краківські вітражі, виконані у 1911-1914 роках у фірмі С.Г.Желенського (вул. Довга, 34; вул. Топольна, 46; вул. Гончарська, 5, та інші). Порівнюючи техніку виконання краківського та львівського вітражів, спостерігаємо схожість трактування неба і хмар, зелені дерев, поданої загальними масами, набраними з рівновеликих і різноколірних шматків зеленого скла. Кольорова гама вікон кам’яниці на вул. Князя Романа безперервно міняється залежно від мотиву зображення. Через кольоровий лад вітражів зроблено спробу передати особливості природи рідного краю, її неповторну красу.

Джерело: Грималюк Р. Вітражі Львова кінця XIX – початку XX століття. – Льв.: 2004 р., с. 129 – 130.