Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ненавистю і безоглядною боротьбою прийматимеш
ворогів твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

1967 р. Історія українського мистецтва

Але найкраще цей сюжет вирішено в плащаниці 1655 року (вклад чернігівського епіскопа Зосими Прокоповича в Києво-Печерську лавру). На великому прямокутному покривалі по червоному, майже малиновому оксамиті густо вигаптувано золотом і сріблом рослинний орнамент з квітів і листя. Завдяки цьому плащаниця здаля справляє враження килима або квітчастого покривала. Вона облямована широким бордюром, на якому золотом і сріблом вигаптувано орнаментальну смугу із стилізованих кві-тів-розеток, листя та плодів граната, подібних до орнаментів у гравірованих заставках друкованих книг 40 – 50-х років XVII століття.

На цьому строкатому, але м’якому тлі, густо вкритому дрібними рослинними візерунками з неяскравими переливами золотого й срібного гаптування, добре виділяється блідо-жовта постать Христа, вишита атласним швом, дрібними вистьобами, які укладаються «за формою». Це чисто «вишиваний принцип» [К. Берладіна. Матеріали з історії українського образотворчого гаптування. – «Наукові записки н.-д. кафедри історії української культури», № 6, X., 1927, стор. 394]. З світлим шовком гармоніює тонко гаптований «за лічбою» і оздоблений крупним орнаментом німб та нараменна пов’язка. Темна борода й довге волосся, вишиті коричневим і чорним шовком, добре відтіняють бліде, овіяне крилами смерті обличчя.

Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 413.