Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ненавистю і безоглядною боротьбою прийматимеш
ворогів твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

Церква Воздвижения / св. Петра і Павла

Церква Воздвижения / св. Петра і Павла

Розмір зображення: 800:483 піксел

Загальний вигляд з позиції А4. Рисунок Оксани Бойко за фото з виставки 1998 р. в Хоямі. Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 367.

Перші згадки про церкву походять з 1460 та 1510 рр. 1 У XVII ст. тут існувала церква Воздвижения Чесного Хреста. 2 В записах актових книг Холмського гродського суду за 1711 р. згадується місцевий священик Станіслав Зубрицький. 3 У акті візитації 1721 р. про церкву записано: “Стара, дерев’яна церква св. ап. Петра і Павла, з дзвіницею, до руїни наставлена”. 4 У 17795 (17876)р. зведено нову дерев’яну безверху церкву з дзвіницею над бабинцем. З 1875 р. – православна. У1910 р. мешканці села звернулися до єпархіального управління з пропозицією про перенесення їхньої старої (“понад сто літ”) церкви на цвинтар і будову нової мурованої, але не отримали дозволу. 7 Після першої світової війни зачинена. Звернення Українського посольського клубу до уряду про відчинення церкви на час Великодних свят в 1924 р. було безрезультатним. 8 Зруйнована у 1938 р. під час акції нищення церков на Холмщині. 9 Під час німецької окупації відновлена православна парафія діяла у пристосованому приміщенні. 10

Згідно зі збереженою фотографією, 11 церква була тризрубною дерев’яною будівлею. Вищий зруб нави і рівновисокого бабинця вкривав спільний двосхилий причілковий дах, увінчаний на кінці гребеня біля вівтаря бароковою банею з ліхтарем і маківкою. До вужчого і нижчого вівтаря з півночі прилягала прямокутна захристія. Стіни церкви були шальовані вертикально дошками і лиштвами і завершені профільованим ґзимсом, що переходячи на бабинець, ділив його на два яруси. На другому ярусі бабинця була влаштована дзвіниця. Вхід в західній стіні бабинця попереджував відкритий ґанок з двосхилим причілковим дашком, опертим на дві дерев’яні колони.

1. Крип’якевич І. Церкви Холмщини і Підляшшя. – Холм, 1944. – С. 45-49; KZSzP. Z. 5. Powiat Cheimski. – Warszawa, 1968. – S. 58.

2. Ликвидированные приходы и церкви Холмской греко-униатской епархии. Холмский уезд. // ХВЕВ, 1891. № 13. – С. 209-211.

3. Акты издаваемые Виленскою комиссиею для разбора древних актов. Том XXVII. – Вильна, 1900. – С. 39.

4. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Konsystorz Grecko-Katolicki w Chełmie, Sygn. 780.

5. KZSzP. Z. 5. Powiat Chełmski. – Warszawa, 1968. – S. 58.

6. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 585.

7. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Chełmski Konsystorz Prawosławny, sygn. 2527.

8. Про відкриття церков на Великодні Свята. // Діло. – Львів, 1924, 4. 91.

9. Інтерпеляція посла д-ра Степана Барана до премієр міністра (1938). // Надбужанщина. – Нюйорк, Париж, Сідней, Торонто. 1986. Т. 1. – С. 700-713.

10. Холмський православний народній календар на 1942 р. – Холм, 1941. – С. 61.

11. Фотографія експонувалася 22 листопада 1998 р. на виставці в Холмі під час “Chelmsko-Podlaskiego Requiem”.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 367.