Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Церква Покрови / св. Антонія Печерського

Церква Покрови / св. Антонія Печерського

Розмір зображення: 797:800 піксел

Костел, церква у 1887-1916 рр. Рисунок за: Rakowski G. Polska egzotyczna. – Pruszków, 1996. Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 315.

Найдавніші згадки датуються 1564 р. 1 В актовій книзі Холмського гродського суду в записі 1629 р. в списку церков, за які сплачено особливий податок по 1 zł., встановлений 1628 р., згадується і місцева церква. 2 У 1673 р. коштом дідички Теофіли Дрогоєвської збудовано наступну дерев’яну будівлю. 3 В цьому ж році дідичка надала презенту на парафію православному священику Григорію Мишинському. 4 У 1718 р. на місці старої коштом дідича Людвіка Костянтина Потія, коронного гетьмана Великого князівства Литовського, збудовано нову дерев’яну церкву Покрови Пр. Богородиці. 5 Він надав привілеї і презенту на парафію греко-католицькому священику Кирилу Мишинському. 6 Як подає акт візитації 1726 р., це була дерев’яна тризрубна будівля, завершена трьома банями, з дзвіницею над бабинцем. Церкву оточувало опасання. Дахи були вкриті тертицями (дошками). 7 На початку XIX ст. в церкві встановлено органи. 8 У 1867 та 1872-1874 рр. парафія вчинила опір відлатинщенню обряду та введенню православ’я. 9 З 1875 р. – православна.

Стара дерев’яна будівля розібрана у 1887 р. 10, а на церкву св. Антонія Печерського перетворено зачинений поавгустинський мурований костел, 11 зведений у 1770-1777 рр. за проектом архітектора Павла Фонтани. 12 При адаптації його на церкву дві недобудовані через брак коштів вежі на чільному фасаді завершено барокізуючими цибулястими банями. У 1889 р. з матеріалу розібраної церкви збудовано цвинтарну Покрови Пр. Богородиці. 13 У 1918 р. костел повернено католицькій громаді, 14 а цвинтарна церква розібрана у міжвоєнні часи.

1. Gil A. Prawosławna eparchia Chełmska do 1596 roku. – Lublin-Chełm, 1999. – S. 164.

2. Акты издаваемые Виленскою комиссиею для разбора древних актов. Том XXIII. – Вильна, 1896. – C. LXIII.

3. Słownik geograficzny królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich. – Warszawa, 1886. T. 7. – S. 575.

4. Акты издаваемые Виленскою комиссиею для разбора древних актов. Том XXVII. – Вильна, 1900. – С. 334.

5. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Орхивок. // ХВЕВ, 1891. № 17. – С. 273- 275.

6. Акты издаваемые Виленскою комиссиею для разбора древних актов. Том XXVII. – Вильна, 1900. – С. ЗЗЗ.

7. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Konsystorz Grecko-Katolicki w Chełmie, Sygn. 780, a. 264.

8. Maliszewski M., Welik G. Unici Podlascy. Przewodnik Historyczny. – Siedlce, 1992.

9. Pruszkowski J. Martyrologium czyli męczeństwo Unji Świentej na Podlasiu. Lublin, 1921. – S. 254-255.

10. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Орхивок. // ХВЕВ, 1891. № 17. – С. 273- 275.

11. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 586.

12. Rakowski G. Polska egzotyczna. – Pruszków, 1996. – S. 170.

13. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 586.

14. Kuligowski J. Rewindykacje świątyń pounickich w diecezji siedleckiej w latach 1918-1939. // Unici Podlascy. T. 1. – Siedlce, 1996. – S. 322.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 315 – 316.