Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

1968 р. По Україні

Колегіум в Чернігові. 1700 – 1702 рр. Джерело: Логвин Г.Н. По Україні. – К.: Мистецтво, 1968 р., с. 98.

Другою пам’яткою є відомий Чернігівський колегіум, збудований у 1700 – 1702 рр., як свідчить напис на керамічній дошці, знайденій у 1953 році під час реставраційних робіт. Рослинний орнамент на дошці аналогічний орнаментам у заставках «Алфавіта», виданого в Чернігівській друкарні у 1702 році. Будинок колегіуму складається з східної частини – келій XVII ст., до яких в кінці XVII ст. було прибудовано двоповерхове приміщення, а трохи пізніше (в 1700 – 1702 рр.) – ще одне двоповерхове приміщення з дзвіницею. Впадає в очі протиставлення масиву двоповерхового корпусу – міцній вертикалі башти-дзвіниці. Архітектура окремих частин неоднакова, східна частина майже позбавлена декору. Стіни оздоблені тільки карнизом та порталом. Середня частина, навпаки, має багато вікон, густо розташованих, обрамлених наличниками і колонками та увінчаних складної форми фігурними фронтончиками, так що утворюється ніби суцільна килимова композиція. Західна частина будинку має вигляд чотириярусної башти. Нижні два яруси утворюють кубічний масив і є базою для восьмигранного третього ярусу, завершеного об’ємом складної форми, який складається з восьми півциліндрів і нагадує вінчання церкви в Дякові під Москвою. Ніші-кесони, колончасті пояси, багатопрофільні карнизи, кронштейни та яскраві керамічні орнаментовані вставки чудово вимальовуються на тлі сліпучо-білих стін.

Керамічні рельєфи Чернігівського колегіуму є унікальними пам’ятками скульптури, створеними на переломі XVII – XVIII ст. В них нічого немає від традиційної плоскорізьби попередніх епох. Голова Спаса виконана з реалістичним моделюванням, з м’якими і соковитими складками плата. Обличчя виліплено бездоганно, особливо тонко пророблені локони. Але ще краще, з більшою професіональною майстерністю виконаний рельєф бого-матері «Знамення». Подібно до ікон на рельєфі, тут є орнаментована рама з дубового листа і розеток. Поясна фігура богоматері поставлена фронтально. Юне обличчя її модельоване тонко і майстерно. Складки мафорія гарно охоплюють ніжний овал лиця з ласкавим добрим виразом.

Джерело: Логвин Г.Н. По Україні. – К.: Мистецтво, 1968 р., с. 91 – 93.