Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

2009 р. Твори Йоана Пінзеля вимагають повернути у Бучач

Дата: 02.10.2009

Із вимогою передати у Бучач усі твори відомого скульптора Йоана Георга Пінзеля, які він створив для архітектурних ансамблів цього міста, виступають Бучацька районна рада і парафіяни місцевої церкви Покрова Богородиці. Бучацька районна рада уже прийняла рішення про заборону вивозити предмети історико-культурної спадщини за межі району і звернулася до голови Тернопільської обласної ради, щоб забезпечити повернення культурного спадку в район.

Водночас президента і прем’єр-міністра просять заборонити вивозити твори Пінзеля, які походять із Бучача, за межі України. Депутати мають на увазі передусім заплановану виставку творів Пінзеля у Луврі. Представники влади району звернулися і до прокуратур різного рівня, включно з Генеральною прокуратурою, аби вони забезпечили повернення творів відомого митця у Бучач.

Наразі скульптури, антепедії та чаші із останками сердець каноніків-Потоцьких, які первісно перебували у Покровській церкві та костелі Успення Богородиці, що у Бучачі, перебувають у фондах Тернопільського обласного краєзнавчого музею. «Ми хочемо повернути все. Сакральні речі будемо повертати у храми, на їхні місця. Умовою передачі має бути створення відповідних умов і їх створять», – розповіла кореспонденту РІСУ Володимиру МОРОЗУ голова тимчасової комісії Бучацької районної ради з питань збереження історико-культурної спадщини в Бучацькому районі Олена Сурм’як.

Передусім у Бучачі вимагають, щоб повернули фігури святих Франциска Борджіа та святого Вікентія і чаші з костелу, а також царські врата, анпередії, фігури алегорій і святого Товія із церкви. У відповідь на зауваження, що твори частково пошкоджені – наприклад, у фігур алегорій відбиті частини рук – О. Сурм’як каже, що це не перешкода. «Ми нічого не будемо доробляти,» – зазначає вона.

Голова тимчасової комісії зауважує, що у костелі уже є умови для передачі творів, а в Покровській церкві їх створюють. Загалом же вона звинувачує працівника Тернопільського обласного краєзнавчого музею, мистецтвознавця Віру Стецько у тому, що та у радянські часи, «користуючись безвладдям, вибрала лиш те, що змогла вивезти».

Ці звинувачення В. Стецько відкидає і як доказ наводить документи про офіційну передачу творів Пінзеля у фонди музею. «Усі твори нам передали офіційно. За радянських часів у Покровській церкві зробили природничий музей. Опудала тварин поставили просто між фігурами Пінзеля. Ви тільки уявіть собі, що з-поза віддертого від стіни антепедію виглядає лисиця, а біля алегорій Віри, Мудрості, Мужності сидять опудала сови чи іншого птаха. Це було страшно», – говорить Віра Стецько.

Твори Пінзеля у музей передавали 21 грудня 1971 р. головний архітектор Бучача, 29 січня 1980 р. – священик із церкви, у 1993 р. – районна адміністрація. І саме завдяки передачі шедеври збереглися, зазначає В. Стецько. «У часи СРСР в костелі зробили склад і котельню. Роботи майстра лежали серед голубиного посліду. Був там і антепедій на тему турецьких воєн XVII ст. Його у музей забрати не встигли, то він просто зник. Ймовірно, його вивезли у поле з іншим сміттям і там спалии», – говорить мистецтвознавець.

В. Стецько зазначає, що саме вона запропонувала передати у костел чаші із останками каноніків-Потоцьких. Не проти вона і щоб передали у Бучач інші твори.

«Але закон не дозволяє цього робити інакше, як тільки через Міністерство культури. Окрім того, у храмах Бучача немає умов. З іншої сторони ми уже маємо прецедент, коли твори Пінзеля зникли з костелу у Буданові Теребовлянського району. Їх через Кременець вивезли у Польщу. А як пошкоджені, але надзвичайно цінні роботи митця будуть виглядати у храмах? Чи прихожани погодяться, щоб вони у такому стані були біля вівтаря? Водночас доробляти руки-ноги не можна – шедеври втратять цінність і це буде уже не Пінзель», – розповідає В. Стецько.

На думку мистецтвознавця, якщо вже і передавати роботи Пінзеля у Бучач, то тільки у краєзнавчий музей. Умовою для цього має бути належна система охорони. У храми ж, за її словами, наразі краще передати копії. Кошти на виготовлення останніх готова виділити обласна рада.

До речі, фрагменти двох робіт Йоана Пінзеля, а саме гоівку ангела з придорожної статуї Матері Божої та голову Самсона із бучацької ратуші, уже передали у Бучацький краєзнавчий музей 30 вересня. О. Сурм’як заявляла, що ці твори з’явилися невідомим чином у колекціях музею. Як виявилося, їх на виставку з нагоди Року Пінзеля у 2007 р. передав тернопільський скульптор Роман Вільгушинський.

Тож скульптури Пінзеля можуть повернути у Бучач, але навіть недавня історія показує, що там вони зазнають руйнування. Так, у грудні 2004 р. під час реставрації бучацької ратуші впала статуя Феміди. Її залишки ще тривалий час не збирали з-під будівлі. У Рукомиші Бучацького району у місцевій церкві зберігають статую святого Онуфрія роботи Й. Пінзеля.

«Після того, як з неї зняли вапно (яке селяни щорону наносили, «оновлюючи» фігуру), матеріал не закріпили. Камінь вивітрюється і руйнується», – зазначає В. Стецько.

Утім фактом залишається те, що святого Онуфрія до Лувру не пустять – є відповідне рішення Бучацької районної ради. У Бучацькому районі бояться, що шедевр можуть не повернути туди, звідки взяли.

Джерело: РІСУ