Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Здобудеш Українську державу
або згинеш у боротьбі за неї!

Богдан Хмельницький

?

2000 р. Пам’ятки архітектури та містобудування України

Розташований у центрі історичного району Липки, банк був споруджений у 1902-1905 рр. на місці старого частково зруйнованого банківського будинку.

У конкурсі на розроблення проекту взяли участь відомі київські зодчі В.Городецький, П.Голландський та О.Кобелєв. Останній був визнаний переможцем. Проте в основу архітектурного вирішення головного фасаду взято проект архітектора О.Вербицького, виконаний у модернізованих формах північно-італійського Ренесансу. Його доопрацювання та розроблення креслень здійснив О.Кобелєв, який очолив спеціальну будівельну комісію зі спорудження контори банку. У виконанні підрядних робіт взяли участь близько ста вітчизняних і зарубіжних фірм, зокрема Південно-Російський машинобудівний завод та будівельна контора Л.Гінзбурга.

Раціонально продуману просторову структуру двоповерхової з цоколем та підвалом Н-подібної асиметричної в плані споруди формують широкий вуличний та паралельний йому дворовий об’єми, між якими розміщується двосвітний операційний зал з двома відділеннями, сполученими між собою аркадою. У центрі вуличного об’єму розташовуються вхідний вестибюль, хол та двоє сходів. На 1-му та 2-му поверхах первісно містились малі операційні зали та відділи, численні службові приміщення й кабінети У цоколі знаходились ощадна каса, архів, пошта, казарми для робітників, системи опалення й вентиляції, обладнані за новітньою технологією початку XX ст. Завдяки досконалій системі вентиляції до центрального операційного залу надходило повітря від влаштованого у дворі розарію. Підвали призначались для сховищ грошей та цінних паперів.

У 1934 р. над будинком, крім його центральної частини з операційним залом, надбудовано 3-й та 4-й поверхи. Запроектована майстрами київської архітектурної школи межі XIX і XX ст. О.Кобелевим та В.Риковим надбудова зберегла композиційні та стильові риси первісної будівлі. Надбудову виконано за оригінальною технологією одночасного мурування стін і підняття даху, який розрізували автогеном на частини, а потім поступово монтували й зварювали. Маса піднятих на висоту 12 м металевих конструкцій даху – 330 т, периметр даху – 400 м.

Центр симетричного тридільного головного фасаду виділений розкріповкою, яка завершена двома фігурними аттиками. Широкий балкон 2-го поверху, що спирається на аркаду, утворює над входом своєрідний ґанок. Лінію забудови вулиці акцентує балюстрада приямка з двома воротами обабіч будівлі. Фасад рівномірно членований ритмом півциркульних вікон з рустованими архівольтами, подвійних на 1-му поверсі та об’єднаних тричетвертними колонами на 3-му й 4-му поверхах.

Трактування неоренесансних форм відзначається характерною для архітектури періоду історизму близькістю до першоджерел. Монументальність фасадів поєднана з їх особливою пластичністю, яка досягнена завдяки майстерному виконанню деталей (колон, карнизів, консолей) та використанню декоративної скульптури (левові маскарони, герби, фігури грифонів, орнаментальні мотиви). Особливу виразність споруді надає багатство фактур і барв облицювальних матеріалів – штучного діориту в рустованих нижніх поверхах, штучного рожевого піщанику на 2-му поверсі, лабрадориту на колонах та майоліки в карнизі 2-го поверху. Оздоблювальні роботи на фасадах та в інтер’єрі виконані під керівництвом братів Еліо та Евгеніо Саля – авторів численних скульптурних композицій.

Інтер’єри банку, які продовжують тему неоренесансної стилізації, вишукані та репрезентативні. Особлива гармонійність просторового вирішення, стилістична чистота та декоративне багатство вирізняють центральний операційний зал з балконом по периметру 2-го поверху. Кутові частини його плафону декоровані композиціями з фігурами Афіни, Гермеса, Гефеста й Деметри, які мають багатоплановий символічний зміст. Центр заскленого світлового ліхтаря акцентує кольорове зображення покровителя Києва архістратига Миха’ша. Аркади та вікна 2-го ярусу оздоблені розпалубками та ліпними картушами між ними з гербами губерній Південно-Західного краю, емблемами та символами. Аркові вікна доповнені вітражами зі стилізованими рослинними орнаментами.

Будинок Державного банку належить до числа кращих банківських споруд України початку XX ст.

Т.В.Скібіцька

Джерело: Пам’ятки архітектури та містобудування України. – К.: Техніка, 2000 р., с. 5 – 6.