Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Рашків м-ко

Історичні адміністративні поділи

На високому вису (70 саж. (150 м) заввишки) іж рр.Рашківка і Дністер було городище – неправильний 4-кутник, обнесений валом, на трьох рогах – обширні ронделі (характерна особливість укріплень 15 ст.). Біла городища був лісок Калаур. Це – замок Калаур чи Каравул, збудований кн. Вітовтом (відомий зі списку міст з договору кн.Свидригайла з Орденом 1402 р.). У 1617 р. замок спалений поляками (на догоду туркам, у відповідності до миру в Буші). Десь 1646 р. Целаріус писав, що це сильна фортеця на кордоні безлюдного степу. У 1654 р. П.Алепський бачив туту дерев’яний замок і 7 церков. Рашків узятий і сплюндрований П.Дорошенком у 1665 р., Я.Собеським у 1671 р., Ібрагім-пашою у 1675 р. У 18 ст. було 4 церкви; поміщик Тутолмін переніс церкву Успіння до с.Олексіївка, а церкву Знесіння – до с.Катеринівка [Приходы и церкви Подольской епархии. – Труды Подольского епархиального историко-статистического комитета, 1901 г., т. 9]. З 1781 р. тут знаходився деканат Київської уніатської митрополії [Перковський А.Л. Довголітні люди на Правобережній Україні в 18 ст. – Український історичний журнал, 1966 р., № 2, с. 108]. 4 церкви [Krzyżanowski S. Skorowidz miejscowości byłego województwa Bracławskiego. – Kraków: 1869, s. 46]. 2 церкви [Географическо-статистический словарь Российской империи / Семёнов П.П. – Спб.: 1873 г., т. 4, с. 279].

Сирійський мандрівник Павло Халебський відвідав Рашків 10 (20) червня 1654 р. Він записав:

То были жители города, по имени Рашков. Это очень большой город, построенный на берегу упомянутой реки; в нем есть крепость и деревянный замок с пушками. В числе встречавших были: во-первых, семь священников в фелонях с крестами, ибо в городе семь церквей, затем дьяконы со многими хоругвями и свечами, потом сотник, то есть начальник крепости и города, сердар (войсковой начальник), войско и певчие, которые, как бы из одних уст, пели стихиры приятным напевом. Все пали ниц пред патриархом и стояли на коленях до тех пор, пока не ввели его в церковь. В городе никого не оставалось, даже малых детей: все выходили ему навстречу. [ антиохийского патриарха Макария в Россию в половине XVII века, описанное его сыном, архидиаконом Павлом Алеппским. Выпуск 2 (От Днестра до Москвы) // Чтения в обществе истории и древностей российских, 1897 г., кн. 4, с. 1 – 2.]

Список літератури – на сайті «».