Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Церква св. Дмитра

Церква св. Дмитра

Розмір зображення: 790:800 піксел

Цвинтарна каплиця. Фото Богдана Мартинюка, травень 2001 р. Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 125.

Перша церква згадується у документах 1521 р. 1 В цей час у містечку було дві церкви – міська і передміська. 2 Ймовірно, що церква міська була старшою, бо ще у кінці XIX ст. в церкві зберігалася рукописна книга “Четя Мінея” 1489 р. 3 21 травня 1555 р. польський король Сігізмунд Август потвердив права і надання церкви “від міщан воїнських, котрі сут віри грецької, тобто Руси” для священика Аврама Василевича, 4 поставленого володи-миро-берестейським єпископом Иосифом. Ці ж права для того ж священика підтвердив 25 червня 1576 р. король Стефан Баторій. 5 У 1661 р. міська церква отримала привілей від короля Яна Казимира. 6 Нову збудовано у 1700 р. 7 У документі візитації 1726 р. описано дерев’яну “немалу” будівлю середнього віку. 8 Наву вінчала баня з хрестом. Дзвіниця розташовувалась на зрубі бабинця. Всі дахи були криті ґонтами. На початку XIX ст. парафія піддалася сильній латинізації. В церкві, окрім іконостасу, були встановлені органи. 9 З 1875 р. – православна. У 1892 р. на цвинтарі збудовано нову дерев’яну церкву на підмурівку з матеріалу старої передміської церкви. 10 З 1918 р. – перетворена на філійний костел. 11 Під час німецької окупації в селі діяла відновлена православна парафія. 12

Невідомо, що сталося з містечковою церквою. Збереглася до наших днів цвинтарна каплиця. Це однодільна, в плані прямокутна зрубна будівля з чотириколонним портиком і балконом над ним на чільному фасаді. Вкрита двосхилим причілковим дахом, з начілком над вівтрем. На гребені даху посередині встановлено ажурний ліхтар з маківкою. На кінцях гребеня встановлені хрести на невеличких шиях. Стіни каплиці шальовані горизонтально дошками.

1. Mironowicz A. Podlaskie ośrodki i organizacje prawosławne w XVI і XVII wieku. – Białystok, 1991; Ks. Sosna G. Historyczny zarys Kościoła Prawosławnego od zarania dziejów do chwili obecnej na terenie województwa Białostockiego. -1978, N3-4. S. 43-95.

2. Холмський народній календар на 1924 р. Склав М. Вавриневич. – Володимир Волинський, 1924. – С. 61-71.

3. Грушевський М. Кілька документів з життя Забужської Руси XVI ст. // Записки НТШ. T. XXVIII. Львів, 1899, В. 2. Miscellanea. – Cl.

4. Там само.

5. Там само.

6. Słownik geograficzny królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich. – Warszawa, 1893, T. 13. – S. 736.

7. Maliszewski M., Welik G. Unici Podlascy. Przewodnik Historyczny. – Siedlce, 1992.

8. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Konsystorz Grecko-Katolicki w Chełmie, Sygn. 780, a. 312a.

9. Maliszewski M., Welik G. Unici Podlascy. Przewodnik Historyczny. – Siedlce, 1992.

10. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 263, аркуш 2.

11. Інтерпеляція посла д-ра Степана Барана до премієр міністра (1938). – Нюйорк, Париж, Сідней, Торонто, 1986. T. 1. – С. 700-713.

12. Холмський православний народній календар на 1942 р. – Холм, 1941.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 124 – 125.