Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Змагатимеш до посилення сили, слави, багатства і простору
Української держави

Богдан Хмельницький

?

Ікона «Архангел Михаїл»

Ікона «Архангел Михаїл»

Розмір зображення: 650:997 піксел

Ікона «Архістратиг Михаїл з діяннями» кінця XVIІI ст. з с. Троянівка Маневицького району.

Анонімний автор ікони створив колоритний та самобутній образ Святого, як християнського патрона, покровителя і заступника у земних нещастях, символу перемоги.

В середнику ікони маляр подає монументальну постать «вождя воїнства Господнього», як називає його Святе Письмо, зображаючи Михаїла не просто як головного борця проти диявола і всякого беззаконня серед людей, а як воїна-переможця. В основі зображення – Одкровення Іоана Богослова: «І сталася на небі війна: Михаїл і Ангели його воювали проти дракона, і дракон, і ангели його воювали проти них, але не встояли, і не знайшлось вже для них місця на небі. І повалений був великий дракон, древній змій, що зветься дияволом і сатаною, що спокушає всесвіт, скинутий був додолу, і ангели його скинуті були з ним» (Одк., гл. 12, 7 – 9). Автор написав архангела у одязі, що нагадує обладунок античного воїна: короткий хітон, зелена зома із золоченими пластинами, короткий плащ-сагум, круглий легкий щит – аспіс. Легкості і динамічності могутній постаті архангела надають розпростерті за спиною сині перисті крила.

Тло середника ікони чітко поділене на сріблену гравійовану верхню частину, нижню – блакитну, що символізує небо (з якого скинутий сатана) і позем, охоплений полум’ям, в якому корчиться диявол.

Середник ікони оточений десятьма клеймами, які знайомлять з діяннями не тільки архангела Михаїла, але й інших ангелів та архангелів, які виконують особливі функції на землі. Верхній горизонтальний ряд клейм автор присвячує сценам Благовіщення. Одне з них присвячене сцені Благовіщення Св. Анни, друге клеймо горизонтального ряду зображає Благовіщення Діви Марії. Тема Благовіщення повторюється й у верхньому клеймі лівого ряду. Архангел Гавриїл з’являється священику Захарії, щоб «звістити Добру Новину» про народження сина Іоана (Предтечі). Слідуючі клейма ряду розповідають старозавітні історії: подорож ізраїльтянина Товії до Раг Мідійських з Азарією, під іменем якого явився архангел Рафаїл та з’явлення судді ізраїльському Гедеону ангела Господнього з повелінням врятувати ізраїльтян від гніту мадіанитян. Нижнє клеймо лівого ряду автор ікони присвячує епізоду з діянь архангела Михаїла – чуду в Хонех.

Правий ряд клейм розпочинає композиція, що розповідає про сповіщення ангелом Господнім жінок мироносиць про воскресіння Ісуса Христа, далі – тема боротьби Якова в Пенуїлі і з’явлення Ісусу Навину мужа з мечем, нижнє клеймо ряду – Ангел Господній з’являється на допомогу апостолові Петру і чудесним способом звільняє його з темниці.

Автор ікони є представником народної течії волинського іконопису, однак він працював у традиційній для того часу художній манері, близькій до барокового напрямку, створивши експресивний та емоційний образ Архістратига.

Текст і фото узято з ФБ-стрічки Музею волинської ікони (опубліковано 20.11.2020 р.)