Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пімсти смерть великих лицарів

Богдан Хмельницький

?

Церква св. Параскеви / св. Миколи

Церква св. Параскеви / св. Миколи

Розмір зображення: 800:568 піксел

Рисунок Оксани Бойко за: Świat. – Warszawa, 1906. – N. 46. – S. 21. Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 311.

Перша відома згадка – це дотація 1511 р., надана вже існуючій церкві власником села Василем Копцем. [1] 1598 р. на церкву в селі зробив наскок і пограбував її мель-ницький підкоморій Каспар Дембовський. 2 Імовірно, у 1660-1670 рр. була збудована наступна будівля, бо у акті візитації 1726 р. про неї сказано: “Церква св. Параскеви коло піввіку маюча. Дах на церкві і дзвіниці ґонтами побитий, бань дві, дзвіниця на зрубі бабинця тертицями оббита”. 3 Ця будівля згорілау 1763 р. 4 У 1790 р. збудовано тимчасову дерев’яну криту соломою каплицю, 5 а у 1811 р. віддано греко-католикам старий дерев’яний, теж критий соломою, костел. 6 Щойно у 1821 р. коштом дідича Івана Шлю-бовського завершено нову дерев’яну церкву св. Миколи з двома вежами на чільному фасаді, обладнану органами. 7 У 1851 р. в церкві встановлено іконостас. 8 Парафія вчинила опір відлатинщенню обряду у 1867 р. та введенню православ’я. 9 З 1875 р. – православна. Частково перебудована у 1880 р. 10 Після першої світової війни зачинена і розібрана з наказу місцевої влади у 1929 р. 11 З отриманого матеріалу зведено костел в с. Полюбичі. 12 В 1940-1944 рр. в селі діяла відновлена православна парафія. 13

Зі збереженої неповної фотографії 14 видно, що це була церква костельного типу, її чільний фасад був фланкований двома квадратовими в плані двоярусними вежами, які виступали ризалітами. Вкривали вежі низькі пірамідальні намети. Між вежами розташовувався трикутний фронтон чільного фасаду нави.

1. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Ополе. // ХВЕВ, 1890. № 15. – С. 263-265.

2. Площанский В. Прошлое Холмской Руси по архивным документам XV-XVIII ст. и др. источникам. – Вильна, 1899. Т. 1. – С. 248.

3. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Konsystorz Grecko-Katolicki w Chełmie, Sygn. 780, а. 281а. 4. ХЦЖ, 1910. – С. 340.

5. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Ополе. // ХВЕВ, 1890. № 15. – С. 263-265.

6. Там само.

7. ХЦЖ, 1910. – С. 340; ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа (1915).

8. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Ополе. // ХВЕВ, 1890. № 15. – С. 263-265.

9. Pruszkowski J. Martyrologium czyli męczeństwo Unji Świentej na Podlasiu. Lublin, 1921. – S. 271-272.

10. Историко-статистическое описание церкви и прихода в селе Ополе. // ХВЕВ, 1890. № 15. – С. 263-265.

11. Siwicki M. Dzieje konfliktów Polsko-Ukraińskich. Warszawa, 1992. T. l. – S134.

12. Kuligowski J. Rewindykacje świątyń pounickich w diecezji siedleckiej w latach 1918-1939. // Unici Podlascy. T. l. – Siedlce, 1996. – S. 335.

13. Холмський православний народній календар на 1942 р. – Холм, 1941. – С. 61.

14. Świat. – Warszawa, 1906. N. 46. – S. 21.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 311 – 312.