Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Змагатимеш до посилення сили, слави, багатства і простору
Української держави

Богдан Хмельницький

?

Перед Анною

Людмила Міляєва

10. «Перед Анною» (64: 73 см) – сюжет, дуже пошкоджений вологою, яка проходила крізь вікно. З фрагментів, що збереглися, можна скласти деяке уявлення про композицію. Так само, як і в усіх попередніх клеймах, вона побудована на тлі архітектурних павільйонів, котрі фланкують зображення з обох боків вежами. Ліворуч архітектура написана прямо на лутці вікна, що підтверджує спостереження П. Г. Юрченка, який помітив притаманну народним малярам рису – не брати до уваги в розписах дерев’яних храмів вікон як архітектурних елементів [Юрченко П. Г. Дерев’яна архітектура. – Історія українського мистецтва, т. III. Ротопринтне вид. на правах рукопису. К., 1964, с. 48]. Уся сцена побудована на контрасті маленької світлої фронтальної постаті Христа, жалюгідної іі розгубленої, і темного тла збудженої міської юрби, зверненої до Анни. Постаті персонажів та їхні вказівні жести передають хвилювання, що охопило городян. У даному сюжеті воно показано виразніше, ніж у всіх інших. Юрба виглядає строкатішою за складом завдяки різним головним уборам: це – то білий високий капелюх, знизу обшитий темним хутром, то червоний з білою опушкою, то чорний берет. За юрбою праворуч видно лінії списів і білі шоломи війська, як завжди, ескізно намічені автором.

Значні втрати фарбового шару в нижній частині зображення позбавляють можливості роздивитись сцену детальніше. Привертає увагу першопланова постать у червоному жупані, що відрізняється від решти персонажів «Страстей» побутовизмом образу. Сцена витримана в напруженому колориті: темні костюми (чорні, червоно-коричневі й сірі) – створюють суцільну декоративну пляму. Оскільки маленьке клеймо розміщено високо, це було важливо для художника.