Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

Цар Соломон, пророк Ісайя

Цар Соломон, пророк Ісайя

Інв. № 1-2333.

44x113,5 см (загальний 197x117,5x6,5).

Реставратор – Мирослава Якимович, Мирослава Площанська.

Реставрована у 2001 – 2005 pp.

Форма ікони видовжена, з ажурним різьбленим обрамленням у формі завитків, що творять разом неправильний трикутник. Опукла основа ікони складається з двох липових дощок з круглими наскрізними отворами, діаметром 1,5 см. Дошки оброблені столярним інструментом вздовж волокон деревини. Левкас білого кольору клеєкрейдяний, крихкий, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис, позолочення, посріблення, кольоровий лак.

Стан до реставрації

Розтріскування основи, втрати левкасу, лущення з випадами на виступаючих частинах різьби. Потертя та втрати фарбового шару. Кракелюр мармуроподібний, дрібносітчастий. Попередні реставраційні тонування олійними фарбами в місцях втрат авторського живопису. Нерівномірно нанесена лакова плівка значно потемніла. Поверхневі забруднення.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Укріплено фарбовий шар та левкас. Знято поверхневі забруднення на зворотному боці ікони. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку. Усунуто пізніші перемалювання з авторського живопису. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.

Опис

На фігурному картуші зображено двоє пророків, постаті яких пропорційні, розвернені в тричвертному повороті. Праворуч зображений цар Соломон, який правою рукою тримає модель церкви, а лівою – довгий розгорнутий сувій з текстом. Його погляд спрямований вгору. Навколо голови – гладкий золочений німб. На ньому – світло-голуба, підв’язана червоним поясом туніка та яскрава червона мантія на хутрі, золотиста корона, оздоблена коштовним камінням. Ліворуч – пророк Ісайя із спрямованим до глядача поглядом. Це – старець із запалими щоками, сивою бородою та вусами, коротким сивим волоссям. Права рука піднята догори, лівою – тримає білий довгий розгорнутий сувій з текстом. Навколо голови – гладкий золочений німб. Одягнений у вохристий хітон та синій гіматій. Зображені пророки на золоченому орнаментованому різьбленому тлі. (Тексти на згортках пророків див. схема-додаток С. 383.)

Література

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 35. табл. XVII. (Замість пророка Ісайї помилково вказаний пророк Іона.)

Канарська Ольга. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698- 1705) // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: Іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 37.

Виставки

Не експонувалася.