Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть
не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

Апостол Іван пристоячий

Апостол Іван пристоячий

Інв. № 1-2336. 145x50x2,5 см. Реставратор – Лідія Сойка.

Реставрована у 2003 р.

Основа твору складається з однієї дошки хвойної породи, вирізаної по контуру постаті. Зі звороту оброблена столярним інструментом вздовж волокон деревини. Торці стесані під кутом. У нижній частині з обох боків під прямим кутом – зрізи, по центру залишено частину для кріплення до основної конструкції. Левкас клеє-крейдяний, тонкий, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис.

Стан до реставрації

Основа дещо деформована. Праворуч поздовжня тріщина деревини, довжиною 70 см, що скріплена угорі металевою скобою, покрита шпаклівкою в процесі попередніх реставрацій. На звороті – механічні пошкодження: подряпини, сколи, вм’ятини. Посередині два шурупи. Значні поверхневі забруднення основи та торців. По контуру постаті та на німбі – втрати левкасу. Незадовільний зв’язок фарбового шару з левкасом, внаслідок чого з’явились лущення та потертя. Кракелюр фарбового шар повторює кракелюр левкасу. Пізніші перемалювання. Потемніння лакової плівки. Значні поверхневі забруднення місцями впресовані в структуру фарбового шару.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Видалено металеві цвяхи. Укріплено лущення левкасу з фарбовим шаром. Знято поверхневі забруднення на зворотному боці ікони. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку. Усунуто пізніші перемалювання з авторського живопису. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.

Опис

Зображення Івана майже у повен зріст (нижчеколінно) і розміщене праворуч Розп’яття. Постать розвернена у тричвертному повороті. Його скорботний погляд спрямований до Христа, руки складені у молитві. По щоках течуть рясні сльози. Довге кучеряве рудувате волосся спадає на плечі. Навколо голови – гладкий золочений німб з написом: Iоан. Одягнений у зелену туніку з великим вохристим комірцем та яскравий червоний плащ з тонкою золотистою облямівкою по краях.

Література

Пещанський Володимир. Богородчанський іконостас // Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 16.

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 38. табл. XVIII.

Батіг Михайло. Йов Кондзелевич і Богородчанський іконостас. – Львів, 1957. – Іл. на С. 18 ілюстративної частини.

Овсійчук В. А. Майстри українського барокко: Жовківський художній осередок. – Київ: Наукова думка, 1991. – С. 285.

Канарська Ольга. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705) // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Ка-нарська О. – С. 37.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздви-женської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздви-женської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 20.

Виставки

“Безцінні Скарби України. Ікони Богородчанського Іконостаса”. Національний Музей У Львові. 1995 рік.