Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Будь гордий з того, що Ти є спадкоємцем боротьби
за славу Володимирового тризуба

Богдан Хмельницький

?

Церква св. Дмитра

Церква св. Дмитра

Розмір зображення: 800:694 піксел

Загальний вигляд з позиції А3. Фото Богдана Мартинюка, 1986 р. Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 212.

Перші відомості про церкву датуються 1531 р. 1 Парафія була ериґована королем Польщі Сіґізмундом II Августом. 2 У 1602 р. збудована нова дерев’яна церква. 3 Як свідчить акт візитації 1726 р., десь у цей час була збудована наступна дерев’яна будівля: “Церква віднова виставлена новим способом хрестовим, до часу соломою покрита, ще без бані, в двох каплицях ще стелі немає”. 4 Ця церква згоріла у 1770-х рр. 5 Відправи у вцілілій дзвіниці відбувалися до 1835 р. 6 У цьому році була збудована нова орієнтована прямокутна в плані будівля, крита двосхилим ґонтовим дахом, в якій було встановлено органи. 7 У 1850 р. старанням священика Льва Старкевича в церкві встановлено іконостас. 8 З 1875 р. – православна. У 1898-1901 рр. в селі споруджено коштом синоду нову муровану церкву, освячену у 1902 р. 9 Після першої світової війни обидві церкви зачинені. Муровану розібрано у 1929 р. 10, а при дерев’яній у 1925 р. створено неоунійну парафію св. Дмитра, 11 яка, проте, скоро перейшла на православ’я і була зачинена. У 1936 р. православна громада збудувала тимчасовий будинок молитви, який був знищений у 1938 р. 12 Під час німецької окупації на плебанії тут діяла відновлена православна парафія. 13

Стару церкву за одними даними знищено у міжвоєнний період., 14 а за іншими – розібрано у 1956 р. 15 Українці, які повернулися на рідні землі після виселення їх у 1947 р., у 1981-1986 рр. спорудили нову муровану православну церкву св. Духа на місці двох попередніх. 16 Будівельні роботи виконав майстер Дмитро Гвесюк. 17 Частину коштів надав колишній мешканець села, громадянин Канади Михайло Костючук. 18 Нову церкву освячено 8 червня 1986 р. 19

Нова мурована церква зведена в модерному стилі з візантійськими ремі-нісценціями. Це тридільна споруда, що складається з ширшої квадратової нави та вужчих вівтаря і бабинця, розташованих по осі схід-захід. Наву вкриває велика баня, посаджена на чотирибічний пірамідальний дах, завершена великим циліндричним ліхтарем, увінчаним цибулястою банею. Дещо менші світлові ліхтарі здіймаються над чотирисхилими дахами вівтаря і бабинця. Над західною стіною захристії, що прилягає до вівтаря з півдня, височить аркова стінна дзвіниця. Стіни церкви нетинько-вані, зведені з червоної цегли, завершені профільованим ґзимсом.

1. Mironowicz A. Podlaskie ośrodki i organizacje prawosławne w XVI і XVII wieku. – Białystok, 1991.

2. Słownik geograficzny królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich. – Warszawa, 1883. T. 4. – S. 104.

3. Татаров В. Киевецкая церковь, Седлецкой губернии, Бельскаго уезда (историческое описаніе). // ХВЕВ, 1879. № 14. – С. 239-244.

4. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Konsystorz Grecko-Katolicki w Chełmie, Sygn. 780, a. 288.

5. Татаров В. // ХВЕВ, 1879. № 15. – С. 258-263.

6. Там само.

7. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 586; Maliszewski M., Welik G. Unici Podlascy. Przewodnik Historyczny. – Siedlce, 1992.

8. Татаров В. // ХВЕВ, 1879. № 16. – С. 269-273.

9. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 260, аркуш 64.

10. Siwicki M. Dzieje konfliktów Polsko-Ukraińskich. Warszawa, 1992. T. l. – S. 134.

11. Lomaz B. Neounia w Diecezji Siedleckiej. // Chrześcijański wschód a kultura Polska. – Lublin, 1989. – S. 55-76.

12. Інтерпеляція посла д-ра Степана Барана до премієр міністра (1938). // Надбужанщина. – Нюйорк, Париж, Сідней, Торонто. 1986. Т. 1. – С. 700-713.

13. Холмський православний народній календар на 1942 р. – Холм, 1941. – С. 61.

14. Siwicki M. Dzieje konfliktów Polsko-Ukraińskich. Warszawa, 1992. T. l. – S. 129.

15. Górak J. Typy i formy drewnianej architektury sakralnej Lubelszczyzny. // Kwartalnik architektury i urbanistyki. – Warszawa, 1987. T. XXXII. Z. 3-4. – S. 239-250.

16. Ігнатюк І. Холмщина і Підляшшя. // Церковний календар. 1989. – Сянок. – С. 128-131.

17. Ієромонах Паїсій. Нова церква в Білій Підлясь-кій. // Церковний календар 1990. – Сянок. – С. 228.

18. Bołtryk M. Pamiętają tamten czas. // Przegląd prawosławny. – Białystok, 1998. N7. – S. 16.

19. Ігнатюк І. Холмщина і Підляшшя. // Церковний календар. 1989. – Сянок. – С. 128-131.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 211 – 213.