Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Про справу не говори з тим, з ким можна, а з ким треба

Богдан Хмельницький

?

Оправа євангелія, 1701 р.

Оправа євангелія, 1701 р.

Розмір зображення: 800:561 піксел

Нерідко в золотарстві зустрічаються орнаментальні мотиви та сюжетні композиції, споріднені з книжковими гравюрами. Так, на срібній оправі євангелія (КПЛ, № 1) сюжет і композиція запозичені з титульного аркуша «Печерського патерика» 1661 р. Як і на гравюрі, композиційним центром нижньої дошки є храм, але не Успенський собор Києво-Печерської лаври, як на титульному аркуші, а Хрестовоздвиженська церква на Ближніх печерах, біля якої стоять в смиренній позі засновники монастиря: Антоній з лопатою та Феодосій з глечиком. «Вирощені» ними пагінці виходять з боку церкви, здіймаються закрутами вгору і стеляться по боках оправи, а в верхній частині сходяться докупи. У завитках відгалужень викарбувані погрудні постаті найвідоміших лаврських ченців. В центрі, в овальному дубовому вінку – на троні богородиця з немовлям. На наріжниках, що мають форму хреста з тупими заокругленими кутами, викарбувано високим рельефом чотири погрудні постаті святих. Дошка чільної сторони має великий середник, обрамлений овальним рослинним вінком. На середнику зображено коронування богородиці. Наріжники також мають вигляд овальних вінків, в центрі яких викарбувані погрудні рельєфи євангелістів. Вгорі і внизу, між овалами євангелістів, гравіровані чотирикінцеві нагрудні хрестики. Простір між головними клеймами заповнює прорізний рослинний орнамент у вигляді тонкого пагінця з стилізованим листям і квітами.

В цілому, композиція побудована досить чітко, вона не переобтяжена орнаментом, має трохи піднесений характер. (с. 95 – 96)

Срібна оправа євангелія з прорізним орнаментом. 1701 р. Києво-Печерський державний історико-культурний заповідник, № 1

Джерело: Петренко М.З. Українське золотарство 16 – 18 ст. – К.: 1970 р., с. 94.